Oświadczenie Senatora skierowane do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii

Oświadczenie Senatora skierowane do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii

Oświadczenie złożone
przez senatora Sławomira Rybickiego
na 17. posiedzeniu Senatu
w dniu 28 października 2020 r.

Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina

Starosta pucki w porozumieniu z samorządowcami powiatu puckiego wystosował pismo do prezesa Rady Ministrów, pana Mateusza Morawieckiego, w sprawie regulacji prawnych dotyczących prowadzonych prac budowlanych na podstawie art.12 ust.1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych  (Dz.U. 2020 r. poz. 374, z późn. zm.). Liczne apele w niniejszej sprawie samorządowcy powiatu puckiego zgłosili  również podczas wyjazdowego konsultacyjnego spotkania parlamentarzystów z samorządowcami powiatu puckiego, w którym brałem udział. Należy wyraźnie podkreślić, iż problematyka tzw. budów covidowych dotyczy nie tylko powiatu puckiego, a całej Polski. W związku z tym, jako że minister rozwoju, pracy i technologii jest m.in. ministrem właściwym do spraw działu: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, proszę o odpowiedź na następujące pytania, wystosowane również w wymienionym tu piśmie starosty puckiego do premiera.

1. Czy zamierzeniem ustawodawcy było umożliwienie prowadzenia robót budowlanych w celu budowy obiektów mieszkaniowych, letniskowych lub rekreacyjnych bądź też obiektów wielolokalowych, w których możliwe będzie odpłatne zakwaterowanie osób zakażonych COVID-19 bądź odbywanie przez nie kwarantanny, mimo że podmioty realizujące takie obiekty nie posiadają zakontraktowanych umów na prowadzenie tego typu działalności?
2. Czy zamierzeniem ustawodawcy było wykonanie i zakończenie robót budowlanych do daty obowiązywania przepisu art. 12 wskazanej ustawy, czy też umożliwi się ich prowadzenie po 5 września 2020r.?
3. Czy w przypadku realizowania robót na podstawie złożonej informacji zgodnie z art. 12 ww. ustawy, a po upływie terminu jego obowiązywania, przywrócone zostało stosowanie ustaw, o których mowa w ust.1 tego artykułu, w tym m.in. konieczność uzyskania pozwolenia na użytkowanie budowlanych obiektów w trybie przewidzianym w ustawie – Prawo budowlane po zakończeniu ich budowy?
4. Czy w przypadku realizowania budynku na podstawie złożonej informacji zgodnie z art.12 wymienionej ustawy, a po upływie terminu jego obowiązywania, możliwe będzie prowadzenie robót budowlanych związanych m.in. z wykonaniem sieci bądź przyłączy wraz z urządzeniami infrastruktury technicznej umożliwiającymi funkcjonowanie wzniesionych obiektów, jeżeli ich budowa nie została wskazana w złożonej informacji, a obowiązujące przepisy prawa nie dopuszczają na danym terenie możliwości ich wykonania?
5. Który organ posiada kompetencje do kontroli obiektów wznoszonych na podstawie złożonej informacji zgodnie z art. 12 wymienionej ustawy?
6. Czy w przypadku realizowania robót na podstawie złożonej informacji zgodnie z art. 12 wskazanej ustawy, a po upływie terminu jego obowiązywania, jakikolwiek organ może wstrzymać roboty budowlane prowadzone niezgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
7. Czy  w przypadku realizowania robót na podstawie złożonej informacji zgodnie z art. 12 wymienionej ustawy, a po upływie terminu jego obowiązywania, jakikolwiek organ może wstrzymać roboty budowlane przy wznoszeniu  inwestycji związanych z COVID prowadzone niezgodnie z obowiązującymi przepisami ustaw, a niewyłączonymi ze  stosowania zgodnie z art. 12, m.in. ustawa – Prawo  wodne, ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a także obowiązujące akty prawa miejscowego inne niż miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, np. uchwały sejmików, zarządzenia regionalnych dyrektorów ochrony środowiska?
8. Kto i jakie czynności powinien podjąć wobec kierownika budowy – osoby zaufania publicznego, mającego obowiązek prowadzenia budowy zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku prowadzenia robót na podstawie złożonej informacji zgodnie z art. 12 wymienionej ustawy, a naruszających inne regulacje prawne, niewyłączone przepisem art. 12 tej ustawy?
9. Który organ po zrealizowaniu nowego obiektu na podstawie złożonej informacji, zgodnie z art. 12 wymienionej ustawy, będzie posiadał uprawnienia do sprawdzenia faktycznego sposobu użytkowania obiektu, a czy po stwierdzeniu niezgodności z zadeklarowanym przeznaczeniem zastosowanie znajdzie art. 48 ustawy – Prawo budowlane, chodzi o budowę bez wymaganego pozwolenia na budowę? I czy zmiana zdeklarowanej funkcji, niezwiązanej z przeciwdziałaniem COVID, będzie podlegała innym przepisom naprawczym, a jeżeli tak, to jakim?

Z poważaniem
Sławomir Rybicki

Udzielona odpowiedź na oświadczenie Senatora:
10_017_615_1_odp

Udostępnij treść: