Oświadczenie złożone
przez senatora Sławomira Rybickiego
na 44. posiedzeniu Senatu
w dniu 9 czerwca 2022 r.
Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka
1 marca br. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przenosząc lokalizację terminala z portu w Gdyni do portu w Gdańsku. Środowiska gospodarcze skupione wokół Portu Gdynia z dużym zaskoczeniem przyjęły informację o zmianie lokalizacji portu instalacyjnego dla projektów morskich farm wiatrowych (MFW) z Gdyni na Gdańsk. Debaty o realizacji projektów MFW w polskich portach prowadzono co najmniej od 3 lat. Zarząd Morskiego Portu Gdynia w ostatnich latach poczynił wiele prac mających na celu stworzenie odpowiednich warunków dla portu instalacyjnego spełniającego potrzeby polskiego off-shore. Potwierdzeniem wyboru miejsca dla realizacji projektów polskiego off–shore było zarówno wpisanie Portu Gdynia do Krajowego Planu Odbudowy jako portu instalacyjnego MFW, jak i następnie wskazanie tego portu jako portu instalacyjnego w uchwale przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 30 lipca 2021 r.
W związku z tym proszę o następujące informacje.
1. Jakie były kluczowe powody i całościowe uzasadnienie zmiany decyzji Rady Ministrów w sprawie portu instalacyjnego MFW w ciągu zaledwie 7 miesięcy od podjęcia decyzji o wyborze Portu Gdynia?
2. Czy jest już znana wstępna lokalizacja dla terminalu instalacyjnego MFW w Porcie Gdańsk? Czy powstanie on na zalądowionych terenach w ramach projektu tzw. Portu Centralnego, zgodnie z wizualizacjami przedstawionymi w oficjalnych materiałach prasowych informujących o uchwale Rady Ministrów w sprawie lokalizacji terminalu MFW w Porcie Gdańsk, czy planowany jest jako dodatkowy element aktualnego terminalu kontenerowego DCT lub też w innym miejscu?
3. Jaka będzie podstawa dla realizacji inwestycji terminalu instalacyjnego MFW w Porcie Gdańsk? Kiedy zostanie rozpisane postępowanie przetargowe i jakie są realnie możliwe terminy wykonania takiej inwestycji?
4. Czy toczy się już postępowanie dotyczące oceny wpływu takiej inwestycji na środowisko? Jeśli tak, to jaki podmiot jest zleceniodawcą takiego postępowania?
5. Czy w projekt zostaną zaangażowane środki publiczne? Jeśli tak, to na jakiej zasadzie i w jakiej wysokości?
6. Czy infrastruktura terminalu MFW w Porcie Gdańsk będzie udostępniana na zasadach komercyjnych?
Jeśli tak, to w jaki sposób zostanie wyłoniony operator tej infrastruktury?
7. Czy Rada Ministrów będzie również nadal wspierać realizację infrastruktury do realizacji projektów
MFW, która będzie wybudowana i udostępniona na zasadach komercyjnych w ramach postępowań przetargowych toczących się obecnie w Porcie Gdynia? Jeśli tak, to w jakiej formie i zakresie? Jeśli nie, to z jakich powodów?
Z poważaniem
Sławomir Rybicki