Oświadczenie Senatora skierowane do Ministra Infrastruktury

Oświadczenie Senatora skierowane do Ministra Infrastruktury

Oświadczenie złożone
przez senatora Sławomira Rybickiego
na 31. posiedzeniu Senatu
w dniu 8 października 2021 r.

Oświadczenie skierowane do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka

Środowiska samorządowe, biznesowe i organizacje społeczne funkcjonujące w otoczeniu Portu Gdynia oraz przedstawiciele pracowników sektora gospodarki morskiej skierowali we wrześniu br. apel do premiera Rzeczypospolitej Polskiej i do rządu o podjęcie pilnych działań mających na celu niezwłoczne przystąpienie do realizacji inwestycji budowy Drogi Czerwonej w Gdyni.

Budowa Drogi Czerwonej to strategiczna inwestycja dla rozwoju gospodarki morskiej oraz planów rozwojowych i rozbudowy Portu Gdynia, a także zwiększenia dostępności infrastruktury komunikacyjnej portu i miasta. Ma ona olbrzymie znaczenie z perspektywy wyzwań rozwojowych portu, miasta, regionu, ale też całego kraju. Premier oraz ministrowie, w tym przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, niejednokrotnie publicznie wyrażali poparcie i stwierdzali konieczność realizacji tej kluczowej inwestycji, a także składali obietnice podjęcia konkretnych działań.

Z niepokojem należy podkreślić, że od czasu podpisania w listopadzie 2020 r. przez przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA oraz Urzędu Miasta Gdyni porozumienia określającego koncepcję przebiegu Drogi Czerwonej ze strony Ministerstwa Infrastruktury nie podjęto żadnych znaczących działań przyczyniających się do realizacji inwestycji. Ponadto nie do przyjęcia jest fakt, że ta kluczowa inwestycja o strategicznym znaczeniu dla gospodarki narodowej oraz poprawy jakości życia Gdyni i całego Pomorza nie została uwzględniona w przygotowanym i skierowanym do konsultacji społecznych Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r. Jest to również sprzeczne z dotychczas podejmowanymi wysiłkami i planami inwestycyjnymi państwa polskiego w Porcie Gdynia. Brak Drogi Czerwonej istotnie hamuje rozwój portu, Gdyni i Pomorza.

W związku z tym proszę o następujące informacje, o odpowiedzi na następujące pytania.
1. Czy dla ministerstwa projekt budowy Drogi Czerwonej ma rangę priorytetową?
2. Z jakich powodów nie wpisano budowy Drogi Czerwonej do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.?
3. Czy budowa Drogi Czerwonej zostanie włączona do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych
do 2030 r.? Jeśli tak, to kiedy, a jeśli nie, to z jakich powodów.
4. Na jakim etapie są obecnie prace związane z budową i projektem budowy Drogi Czerwonej?
5.  Jakie  konkretne  działania,  zmierzające  do  realizacji  przedmiotowej  inwestycji,  zostaną  podjęte
w najbliższym czasie?
6. Czy ustalony jest harmonogram realizacji inwestycji? Jeśli tak, to jaki, jeśli nie, to z jakich powodów
i kiedy zostanie ustalony.
7. Czy w budżecie państwa są zapewnione środki na prace projektowe oraz realizację budowy Drogi
Czerwonej? Jeśli są, to w jakiej wysokości, jeśli nie, to z jakich powodów.  Czy planuje się zapewnienie takich środków i w jakiej wysokości?

Z poważaniem
Sławomir Rybicki

Odpowiedź udzielona na oświadczenie Senatora:
10_031_1286_1_odp

Udostępnij treść: