Oświadczenie Senatora skierowane do Minister Edukacji Narodowej

Oświadczenie Senatora skierowane do Minister Edukacji Narodowej

Oświadczenie złożone
przez senatora Sławomira Rybickiego
podczas 79. posiedzenia Senatu
w dniu 28 maja 2019 r.

Oświadczenie skierowane do minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej

Najwyższa Izba Kontroli zbadała efekty tzw. reformy oświaty, które są następstwem  przyjęcia zmian w prawie oświatowym w grudniu 2016 roku i ich obowiązywania od 1 września 2017 roku. Wynikiem przeprowadzonej kontroli w opublikowanym raporcie jest negatywna ocena wielu wprowadzonych rozwiązań, a przede wszystkim istotne wątpliwości co do ich merytoryczności oraz niewłaściwe realizowanie procesów dostosowujących. Reforma stała się poważnym i nieplanowanym obciążeniem dla budżetów jednostek samorządów terytorialnych. Reorganizacja szkół miała być finansowana z subwencji oświatowej, jednak ta wzrosła o 6%, a wydatki samorządów w tym zakresie o 12%. Nie przeprowadzono kompleksowych analiz finansowych i organizacyjnych przekształceń.

Ponadto skutkami zrealizowanych zmian są m.in.: wadliwe konstrukcje nowych podstaw programowych, które są niedostosowane do możliwości uczniów oraz nowej struktury etapów edukacyjnych, wystąpienie tzw. podwójnego rocznika w rekrutacji do klas    I szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2019/2020, co skutkuje przeprowadzaniem odrębnych postępowań rekrutacyjnych dla absolwentów gimnazjów i absolwentów szkoły podstawowej wraz ze zróżnicowaniem sposobu przeliczania na punkty wyników z egzaminów; pogorszenie się warunków lokalowych i wyposażenia szkół oraz wiele innych.

W związku z powyższym proszę o informacje:

1. Czy ministerstwo planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego środki finansowe, które byłyby zwrotem poniesionych kosztów finansowych związanych z reorganizacją szkół?
2. Czy ministerstwo zastosuje się do wniosków wynikających z raportu Najwyższej Izby Kontroli?
3. Czy ministerstwo planuje zwiększenie subwencji oświatowej lub innych dodatkowych środków finansowych, które zostałyby przekazane organom prowadzącym  na dostosowanie szkół do obecnych realiów ich funkcjonowania (np. warunków lokalowych, wyposażenia, materiałów edukacyjnych itp.)?
4. Czy przewiduje się skorygowanie podstaw programowych we współpracy   z zewnętrznymi ekspertami i dyrektorami szkół?
5. Jakie działania wspierające podejmie ministerstwo na rzecz organów prowadzących w związku z koniecznością organizacji procesu nauczania   w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych dla tzw. podwójnego rocznika?

Z poważaniem
Sławomir Rybicki

Udzielona odpowiedź na oświadczenie Senatora:
09_079_2274_1_odp

Udostępnij treść: